Selamat Datang ke Bicara IT
Get cash from your website. Sign up as affiliate.

Pencarian Maklumat :

Live TV



Wednesday, December 1, 2010

Apa Kepentingan RAM Manufacture???







Ingatan capaian rawak atau random access memory (RAM) ialah sejenis bentuk storan data komputer. Lazimnya ia merupakan gabungan beberapa litar bersepadu di atas satu modul. Modul ingatan ini kemudian dimasukkan ke slot RAM di atas papan induk.
Jumlah kapasiti pada sesuatu modul RAM itu biasanya gandaan dari angka dua. Manakala unit ukuran yang digunakan untuk mengukur RAM pula ialah Megabait (MB). 1 MB bersamaan dengan 100 Kilobait (KB). Contoh kapasiti modul RAM ialah 64 MB, 128 MB dan 256 MB. Kebanyakan papan induk mempunyai sekurang-kurangnya 2 slot modul ingatan. Ini membolehkan beberapa modul ingatan dimasukkan di atas papan induk (bank ingatan). Teknologi “saluran duaan” berteraskan kepada dua modul yang kecil untuk membentuk satu kapasiti yang besar. Ini membolehkan capaian data pada kadaran yang lebih cepat. Misalnya untuk memiliki jumlah sebanyak 512 MB, kadar capaian data untuk dua keping modul 256 MB adalah lebih cepat berbanding dengan satu memori modul sebanyak 512 MB.
 
RAM Manufactured

RAM Manufactured adalah RAM yang dikeluarkan oleh Syarikat Hp, Dell, Acer, Asus, Sony (Vaio) iaitu pembekal Komputer yang berjenama. RAM yang dikeluarkan oleh syarikat ini adalah dikhaskan untuk produk desktop/Laptop keluaran mereka.

RAM Manufactured ini telah dimasukkan kedalam setiap produk desktop/laptop keluaran syarikat berjenama ini.
 


RAM Branded/Standard RAM.

RAM Branded adalah RAM yang dikeluarkan oleh Syarikat pembuat RAM seperti corsair, crucial, kingston  ,ocz dan sebagainya.


p/s : WALAUBAGAIMANAPUN, SETIAP PEMBELI KOMPUTER/LAPTOP HARUS MEMASTIKAN RAM MANUFACTURED (RAM ORI) INI ADA DISEKALIKAN. INI ADALAH DISEBABKAN KEBANYAKKAN PEMBELI KOMPUTER/LAPTOP YANG INGIN UPGRADE RAM, MEREKA MENGABAIKAN KEPENTINGAN RAM MANUFACTURED(RAM ORI) INI, SAMA ADA MEREKA TRADE IN, MENJUAL KEPADA RAKAN ATAU MEREKA TIDAK PERASAN KEDAI KOMPUTER MENYIMPAN RAM ORIGINAL(RAM MANUFACTURED) ANDA.

KECUAIAN ATAU MEMANDANG RINGAN MENGENAI KEPENTINGAN RAM MANUFACTURED(RAM ORI) INI AKAN MENYUSAHKAN ANDA DI KEMUDIAN HARI.

INI ADALAH KERANA, SEKIRANYA ANDA INGIN MENAMBAH WARRANTY DIKEMUDIAN HARI(EXTEND WARRANTY), ANDA DIKEHENDAKI OLEH PEMBEKAL SYARIKAT DESKTOP/LAPTOP BERJENAMA ANDA UNTUK MENYEDIAKAN  SEMUA KOMPONEN DESKTOP/LAPTOP YANG KESELURUHANNYA ADALAH ORIGINAL( DARI MANUFACTURED)

ANTARA HARDWARE YANG WAJIB ORIGINAL DARI MANUFACTURED :
  • RAM
  • HARD DISK
SEKIRANYA HARDWARE INI BUKAN YANG ORIGINAL DARI MANUFACTURED MAKA ANDA TIDAK LAYAK UNTUK MENAMBAH WARRANTY(EXTEND WARRANTY)

16 comments:

  1. MX Player is currently available for Android, iOS and Windows operating systems. You can set custom themes and skins in the player and set it to the colours of your mobile.
    https://mxplayer.xyz/
    mx player 2018
    mx player apps
    mx player video
    mx player pro
    mx player app download

    ReplyDelete